«Профілактика дитячих суїцидів» – важлива тема «круглого столу», що відбувся у Борщагівській громаді
До обговорення цієї проблеми долучилися представники Борщагівської громади від управління освіти, культури, молоді та спорту; медичного центру; служби у справах дітей; інклюзивно-ресурсного центру; практичні психологи та соціальні педагоги закладів освіти; офіцери поліції та ін.
Самогубство дітей є дуже актуальною і важкою темою. Кількість випадків самогубств серед дітей та підлітків зростає у всьому світі, в Україні зокрема. За інформацією ювенальної превенції лише у Київській області у 2023 році було 26 випадків умисного ушкодження (суїцидальних спроб), з них – 15 суїцидів. Ця біда не обійшла і нашу громаду: за три роки ми маємо два випадки суїциду серед дітей.
За статистикою, в Україні майже 85% підлітків хоч раз у житті думали про самогубство. Хоча насправді ніхто з цих дітей не хоче вмирати, просто для дитини думки про самогубство – часто єдиний спосіб привертати до себе увагу батьків, крик про допомогу.
У 80% випадків причиною суїциду серед дітей та підлітків виступають стосунки з близькими, проблеми, що пов’язані зі стосунками з батьками. Інші причини суїцидальної поведінки: конфлікти з однолітками, проблеми з особами протилежної статі, зокрема нерозділене кохання, труднощі, пов’язані зі школою та навчанням, страх перед кримінальною відповідальністю, виховання в неповних сім’ях, випадки сексуального насилля, смерть товаришів та родичів.
Також, однією з причин суїциду дітей та підлітків виступає інтернет, так звані “групи смерті”. Тільки за попередніми підрахунками українських правоохоронців, близько 13 тисяч дітей від 12 до 16 років на цей момент є учасниками суїцидальних груп в соціальних мережах. У ті хвилини, коли батьки нічого не підозрюють, їх дитина може обирати у соцмережах квести в так званих «групах смерті».
Психологічним сенсом дитячого суїциду, зазвичай, виступає заклик, протест або помста. Часто самогубство дитина адресує своїм близьким з метою щось змінити в їхніх взаємостосунках. Основною відмінною рисою дитячого суїциду від суїциду підліткового є неадекватність уявлень про смерть: значна більшість дітей не сприймає смерть як щось остаточне, як таке, що стається з людиною раз і назавжди. Прагнення бути свідком реакції оточуючих на власну смерть чи надія на «друге народження», а також відсутність страху смерті властиві суїцидентам дитячого віку.
Причинами суїцидів може бути страх перед кримінальною відповідальністю, а також наркотична залежність. За інформацією ювенальної превенції у Київській області у 2023 році в області малолітніми дітьми скоєно 105 кримінальних правопорушень, що на 33% більше, ніж у 2022 році (79). З них 8 групових злочинів та 9 у групі з дорослими. 30 дітей утікачі, 33 – адміністративні порушення, 14 – позбавлення волі, 11 – булінг. Крім того, здійснено 137 злочинів щодо дітей, 178 дітей – потерпіли, з них 62 – від зґвалтування.
Отже, вживання психоактивних речовин та протиправна поведінка серед дітей чинять серйозну небезпеку для подальшого розвитку нашого суспільства, тому профілактика цього явища належить до найбільш пріоритетних соціально-педагогічних проблем.
В умовах воєнного стану істотно зросла роль психологічної служби, яка має забезпечувати своєчасне і систематичне надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки усім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань функціонування системи освіти.
Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?», ініційована Оленою Зеленською, має на меті допомогти українцям знайти джерело сили. Джерело внутрішнє, в собі, на рівні усвідомлення й визнання власного психічного стану та хоча б приблизної оцінки ступеня його кризовості. Піклування про ментальне здоров’я має стати звичною відповідальністю кожного.
Першочерговою умовою попередження самогубств серед учнів є ретельне психолого-педагогічне виявлення дітей, чиї особистісні риси створюють підвищений ризик суїциду, індивідуальна робота з цією категорією дітей, розробка системи профілактичних заходів, широка просвітницька робота з сім’ями.
Значним фактором збереження психологічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу є превенція суїцидальної поведінки. Попередження суїцидів полягає не тільки у піклуванні та підтримці, а й у здатності розпізнавати ознаки можливої небезпеки. До числа останніх відносять суїцидальні погрози, які передують спробі самогубства, депресію та інші психічні розлади, значні зміни у поведінці людини.
Підсумовуючи, учасники «круглого столу» визначили основні напрями роботи:
🔸З дітьми: проводити індивідуальну та групову роботу для зміцнення психічного здоров’я, формування активної життєвої позиції, формування та розвиток критичного мислення.
🔸 З батьками: проводити інформаційну та профілактичну роботу на теми надання психологічної підтримки, обмеження доступу до засобів для скоєння самогубства (медикаментів, зброї), дозоване та вибіркове користування соцмережами тощо.
🔸З педагогами: проводити психологічну просвіту з питань життєстійкості, стресових станів, ознак депресії та суїцидальної поведінки, навчання навичкам надання першої психологічної допомоги тощо.